IKEA Svenska Försäljnings AB
Hösten 2014, bara några månader efter studenten, började jag arbeta på IKEA Kungens Kurva. I 9 år, snart 10 år, har IKEA varit min arbetsplats där jag fått möjligheten till att axla flertalet roliga, utvecklande men också utmanande roller. Klicka på de olika rubrikerna här nedan för att läsa mer om de olika rollerna jag axlat och vad jag lärt mig av dom.
Shopping Experience Team Leader
I min senaste roll, som jag nu är tjänstledig från, som Shopping Experience Team Leader ingick jag i ledningsgruppen för funktionen Customer Experience. Rollen har jag axlat sedan augusti 2020. För mig och min avdelning på funktionen, alltså Shopping Experience, var vårt fokus på att säkerställa en så positivt upplevelse som möjligt för våra kunder. Med flertalet aspekter såsom att det ska vara enkelt att betala, enkelt att hitta i varuhuset, enkelt att besöka varuhuset med hela familjen och att bli bemött på ett bra sätt arbetade vi fram strategier och arbetssätt med målet att våra kunder skulle tycka bra om varuhuset och deras besök.
Ett stort fokus inom avdelningen är att erbjuda varuhusets kunder möjligheten att handla och betala på det sätt dom själva föredrar. Det var inom detta mitt allra största fokus riktades.
Under tiden jag axlade rollen och detta ansvarsområde drev jag igenom implementering av flertalet nya sätt att handla och betala. Det mest spektakulära är implementeringen av funktionen och möjligheten för kunderna att scanna sina varor i IKEA-appen, medan de handlar i varuhusen för att göra själva betalningen i kassan väldigt mycket smidigare.
Det var en lärorik period där jag agerade projektledare för implementeringen på varuhuset för att få ihop det hela inför ett redan satt lanseringsdatum. Arbetet var mödan värd och med de uppsatta strategierna och arbetssätten jag arbetade fram slog vi flera rekord i användargrad och visade Sveriges övriga varuhus att det var möjligt att nå resultat.
Att arbeta som Team Leader, eller gruppchef, innebär ett direkt medarbetaransvar för en grupp medarbetare med olika behov av support och engagemang. För mig innebar rollen också ansvarsområden såsom bemanning, rekrytering, schemaläggning, utbildning och uppföljning och analys av flertalet funktionsspecifika KPI:er.
Under perioden som jag axlade denna roll var jag också ställföreträdande avdelningschef under två tillfällen. Under två perioder, i väntan på rekrytering och längre frånvaro, fick jag möjligheten att agera ställföreträdande avdelningschef för Shopping Experience. Det gav ytterligare ansvar inom områden och en större medarbetargrupp.
Sales Team Leader
I början av 2018 tog jag mig an min första roll som Team Leader. Det var på avdelningen ”Kök & Vitvaror”.
Rollen innebar ett direkt medarbetaransvar och ansvarsområden och fokus på bemanning, rekrytering, utbildning. Utöver en välmående medarbetargrupp låg också fokus på försäljning och uppföljning. För att nå uppsatta försäljningsmål krävdes analys av försäljning och sortiment och att ge säljarna rätt möjlighet att sälja rätt.
Driftledare Customer Experience
Innan jag axlade roller som Team Leader arbetade jag som driftledare för funktionen Customer Experience både i Stockholm Kungens Kurva och Uppsala. Det var i Kungens Kurva som mitt intresse för ledarskap väcktes och det var där jag först fick möjligheten att agera driftledare på funktionen. Efter något år flyttade jag till Uppsala och fortsatte min resa som driftledare och utveckling inom ledarskap.
Som driftledare är man ansvarig för det operativa arbetet på funktionen. Ingen dag är den andra lik vilket kräver att man är flexibel och har lätt för att rikta om sitt fokus.
Bland arbetsuppgifterna var att säkra att vi hade rätt person på rätt plats för att hjälpa kunderna på bästa sätt, säkra att alla medarbetare har rätt förutsättningar att utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt, stötta och coacha under dagen samt hantera kunder som inte varit helt nöjda med sitt besök.